Mediterrán hangulatú tanyák és borvidék
Franciaországba átérve mintha a táj is fellélegzett volna. Az idő melegedett, elmaradtak a tartós esők, és a zord, szeles időjárás, kisütött a nap, és csak rövidebb időkre hagyta abba a nyári melegítést.
A hegyoldalakon a bocik már nem csilingeltek, csak csendben legeltek. A legtöbb tehén, aki itt legel, az istállóban hagyta a foltjait.
A bocifóbiánk is enyhült, úgy tűnt, kevésbé számítottunk érdekes „tévéműsornak” a rekkenő nyári hőségben, kevesebb lett a felénk forduló marhatekintet, ahogy a legelőket felváltották a Rhone borvidék szőlőtőkéi.
Érdekeségek a borvidékről
Utunk során számtalan templommal és kápolnával találkoztunk, de ezen a borvidéken láttunk először olyan „borkápolnát” a szőlőhegyen, ahol a színes, festett üvegablakok nem szenteket ábrázoltak, hanem a borkészítés „stációit”, a metszéstől a szüretelésen át a hordós érlelésig. Különös tiszteletadás ez a bortermelésnek, még éppen valahol a vallás határán. Aztán megértettük az okát: a kápolna helyén valamikor Bacchus-szentély állt.
Ezek után meg sem lepődtünk néhány kilométerrel a keresztfa díszítésén.
Hangulatos tájak: folyóvölgyből a hegyek közé
Ahogy haladtunk az úton, a Rhone folyót átszelve újra emelkedők elé néztünk. Az Ardeche (ejtsd: árdess) egyre emelkedő dombjain át lassan beértünk a hegységbe, ahol Le-Puy-en-Velay is fekszik. De a táj változása kellemes hangulatot teremtett.
Ami feltűnt – különösen az osztrák és svájci vidékekhez képest –, hogy a házak környezetében már nem volt minden élére állítva, a kertek hanyag, laza eleganciával tanúskodtak a kompromisszumról a buja természet és a gazdák rendszeretete között. Kerti törpék helyett farok-csóváló kutyák hangos csaholása fogadott, szinte minden házban.
Hivalkodó luxusvillák helyett festőien kopott, de hangulatosan rendezett környezetű, ódon terméskő házak fogadtak, sokszor vakolatlanul, durva fa ablaktáblával.
Szikrázó napsütésben virágoktól dús illatú mezők, zöld dombok, csodálatos panoráma, mediterrán hangulatú falvak, középkori szűk kőhidak, és a korai keresztény kőtemplomok meghitt egyszerűsége tárult a szemünk elé.
Az út olyan tájakon vezetett keresztül, mintha megelevenedtek volna egykori múzeumban látott festmény élményeink. Úgy éreztük, mintha sorra a francia impresszionista, Pissarro tájképein mentünk volna keresztül.
MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!